Rallye Dakar patří mezi nejnáročnější a nejnebezpečnější moto soutěže na světě. Rok co rok se stovky závodníků vydají na strastiplnou cestu skrz nehostinnou poušť a opuštěné pláně, aby překonali sami sebe a dojeli do cíle za sladkým vítězstvím. A můžeme být právem hrdí, že mezi dakarskými legendami zní i česká jména. Pojďte si společně s námi připomenout nejvýznamnější historické milníky Čechů, co na Dakaru zanechali nejen otisk pneumatik.
První stopy
Do dějin Dakaru jsme se poprvé zapsali v roce 1985. Závodu se tehdy zúčastnila posádka jabloneckého rodáka Jiřího Moskala v náklaďáku značky LIAZ. Byť nešlo o zásadní úspěch, tým závod bez úhony dokončil a dodal tak sebevědomí dalším týmům s tuzemskou vlajkou.
Moskal se soutěže zúčastnil celkem čtyřikrát, a to v letech 1985-1988. Nejlepší umístění získala jeho posádka v roce 1988 vítězstvím v kategorii sériových kamionů, získáním 2. místa v kategorii kamionů bez rozdílu a 21. místa v absolutním pořadí automobilů z celkem 350 vozů.
(Zleva) Jaroslav Joklík, Radek Fencl, Jiří Moskal (1985).
Zdroj: Český rozhlas Liberec
Zlatý věk
V devadesátkách se českým týmům na Dakaru značně dařilo, a to hlavně díky dvěma ikonickým značkám aut; vedle LIAZu bodovala i Tatra. S tou v roce 1994 dosáhl Karel Loprais (přezdívaný "Monsieur Dakar" = Pan Dakar) svého prvního vítězství v kategorii kamionů. Jeho triumf nebyl ojedinělý – získal celkem šest vítězství v letech 1988 až 2001, čímž se stal jednou z nejvýznamnějších postav v historii Dakaru.
Karel Loprais.
Zdroj: Garáž.cz
Nová generace
Po úspěších Karla Lopraise nastoupila nová generace českých závodníků. Karlův synovec Aleš Loprais, který slavnému strýci při závodech zdatně navigoval, se rozhodl pokračovat v rodinné tradici a pravidelně se účastní Rallye Dakar s týmem InstaForex Loprais Team.
Motorky v hlavní roli
Česká účast na Dakaru není omezená jen kategorií kamionů. Čeští motocyklisté také zanechali svou stopu v historii slavné rallye. Nejvýraznějším jménem je Ondřej Klymčiw, který debutoval na Dakaru 2015 obsazením dvacátého místa. Již rok poté ale utrpěl těžký pád z motorky a skončil se zlomenou pánví. O tři toky později na Dakaru málem zemřel při pádu v rychlosti 115 km/h. Tehdy si rozdrtil 4 obratle a cestou do nemocnice prodělal 3 zástavy srdce. Jen zázrakem přežil a vyléčil se bez trvalých následků. Byť na Dakaru již sám nezávodí, šéfuje týmu Klymčiw Racing, který se Rallye Dakar každoročně účastní.
Ondřej Klymčiw na Rallye Dakar.
Zdroj: iRozhlas
A jak je to dnes?
V posledních letech se české týmy na Dakaru prosazují stále více – nejvýrazněji vyčnívá Martin Macík s týmem MM Technology, kterému naše dceřiná společnost GOODCASE vyrábí přepravní boxy. V roce 2020 získal Macík 5. místo v kategorii kamionů a v porovnání se světovou konkurencí šlo o obrovský úspěch. Mířil ale výš. Ambice mu na Dakaru 2023 s pěti vyhranými etapami přinesly celkové druhé místo a v roce 2024 se svým týmem vybojoval vysněné zlato. Jemu i dalším českým závodníkům přejeme zářnou budoucnost.
Fotka vítězné trojice z Rallye Dakar 2024. Martin Macík stojí vlevo.
Zdroj: Trucker.cz